Een overzichtelijke website voor iedereen

Gemeente Terschelling

Tegenwoordig is bijna alles via het internet te vinden en te regelen. Wil jij een toeslag aanvragen? Heb jij een vraag over een vergunning? Online vind je het antwoord. Daarom is het óók voor een gemeente belangrijk dat inwoners belangrijke informatie kunnen vinden op de website. Of dat zij via hun computer of telefoon meteen een melding kunnen doorgeven of een afspraak kunnen maken. De vorige website van gemeente Terschelling was hiervoor niet optimaal ingericht. Daarom was het tijd om een nieuwe website te lanceren. Dit is, zeker in het geval van een overheid, een enorme klus. Maar bij BAAS gaan we een uitdaging niet uit de weg!

Mee met de tijd
De vorige website van gemeente Terschelling was niet geoptimaliseerd voor het gebruik via de mobiele telefoon. Ondenkbaar in een wereld waarin we onze telefoon gebruiken waar en wanneer we kunnen. Zo werkte de zoekfunctie niet goed, moest er veel worden in- en uitgezoomd binnen de site en kon ook de snelheid nog verbeterd worden.

Aan de slag
In de rol van projectmanager gingen we aan de slag met een nieuwe website voor gemeente Terschelling. Een mooie uitdaging, want naast de medewerkers en de eilanders werd er ook samengewerkt met de webbouwer en met andere Waddeneilanden (die met hetzelfde systeem werken). Dit vereist een goede planning én organisatorische vaardigheden. Met een strakke deadline in zicht hebben we de input van alle teams gecoördineerd en verwerkt. De lay-out kreeg een opfrisbeurt en alle teksten zijn herschreven, zodat de informatie makkelijk te begrijpen is voor inwoners op verschillende niveaus.

Puntjes op de i
Een website is pas functioneel als de doelgroep hier probleemloos gebruik van kan maken. Dat betekent niet alleen dat de informatie voor iedereen te begrijpen is, maar ook dat alles op de juiste plek staat en hierdoor goed vindbaar is. Om hier zeker van te zijn, hebben we collega’s en inwoners betrokken bij de testfase. Zo hebben we missende informatie, niet werkende pagina’s en fouten kunnen achterhalen. Op basis van deze feedback hebben we pagina’s toegevoegd en teksten herschreven.

Succes moet je vieren
Niet alleen waren we verantwoordelijk voor de planning en de invulling van de website, ook hebben we meegedacht over de lancering zelf. Dit moment wilden we natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. Inwoners werden geïnformeerd via een persbericht, social media en weekblad ‘de Terschellinger’. Medewerkers werden op de hoogte gebracht via het intranet en posters op het gemeentehuis. Ook ontvingen zij een chocolareep met de tekst ‘’We zijn live!’’. Want hoe konden we de livegang nou beter vieren dan met chocola?

Doorgaand proces
De livegang van de website was niet het einde van de samenwerking met gemeente Terschelling. Ook de komende maanden blijven we de website verbeteren. Zo wordt de navigatie van de site geoptimaliseerd voor verschillende doelgroepen en hulpvragen, zodat iedere eilander de informatie en producten kan vinden waar hij of zij naar op zoek is. Een overzichtelijke website voor iedereen!


Ook je website optimaliseren, opnieuw inrichten of mobielvriendelijk maken? Wij kunnen het hele proces uit handen nemen! Neem contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.