Met Goed Licht Zie Je Meer

Een kapotte koplamp, verblindende lampen óf de eeuwige twijfel over wanneer die mistlampen nou eigenlijk aan moeten. Op het gebied van autoverlichting ontstaat er vaak verwarring. Dat het beter kan, blijkt ook uit de cijfers van de ANWB: jaarlijks kunnen dertig levens worden gered en vijfhonderd ernstige verkeersgewonden worden voorkomen als automobilisten óók overdag de juiste autolichten aanzetten. Om dit bewustzijn te vergroten en Friezen veilig de weg op te laten gaan, klopte de provincie Fryslân aan bij BAAS.

Sterke basis
Om volledig in het onderwerp te duiken, spraken we meerdere experts; van een verkeerspsycholoog, autogaragemanager, de ANWB tot Politie Leeuwarden. We ontdekten dat ‘goed licht’ verder gaat dan alleen goed werkende koplampen. Om goed te zien én gezien te worden, moet niet alleen de autoverlichting technisch in orde zijn, maar is het óók cruciaal dat je weet welke verlichting je moet voeren in verschillende (weers)omstandigheden. Op basis van deze principes ontwikkelden we een strategie, met als campagnehaakje: Met Goed Licht Zie Je Meer.

Op metgoedlichtziejemeer.frl verzamelden we de belangrijkste informatie over wanneer je welke autoverlichting moet inschakelen, interviews met experts en een handige checklist om te controleren of jouw autoverlichting technisch in orde is.

Een verkeersveilige campagnestijl
Aan de hand van deze campagnestrategie, gingen we aan de slag met de uitvoering. Het doel? Friese automobilisten én elke automobilist die door Friesland rijdt, bereiken! Aan ons de taak om een krachtige huisstijl te creëren die niet alleen online effectief is, maar ook goed tot zijn recht komt langs de weg. Om dit op een verkeerstechnisch verantwoorde en veilige manier te doen, hebben we de expertise ingeroepen van een verkeerspsycholoog. Met oog voor zowel gedragsverandering als verkeersveiligheid heeft hij twee vormgevingsconcepten beoordeeld. De cruciale pijlers? Minimaliseer de afleiding voor automobilisten; het concept moet pakkend en duidelijk zijn bij een vluchtige blik.

Mottoborden en busreclame
‘Met Goed Licht Zie Je Meer’; als je over de Friese snelwegen rijdt, is de kans groot dat deze belangrijke boodschap je tegemoetkomt. Maar liefst 66 mottoborden met hierop de campagneboodschap zijn gedurende zes weken zichtbaar langs de weg. Bovendien staat de boodschap met grote letters op de achterkant van regionale lijnbussen. Een mooi statement!

 

Radiospot
‘En dan no Sietse Postma mei it Ljochtberjocht’. Zo begint het dagelijkse ‘lichtbericht’ op de Friese radiozender waarin luisteraars aan het denken worden gezet over hun autoverlichting. Dus als je de belangrijke boodschap onderweg niet ziet, dan hoor je ‘m wel!

 

Persmoment
Om de gedragsveranderingscampagne af te trappen, organiseerden we een persmoment op een druk parkeerterrein in de Friese hoofdstad. Samen met Verkeersveiligheid gedeputeerde Matthijs de Vries, vertegenwoordigers uit de autobranche, de ANWB en de wegenwacht spraken we voorbijgangers aan, deelden we flyers uit, en voorzagen we ter plekke auto’s met defecte verlichting van nieuwe lampen.

Online marketing
Om een breed publiek te bereiken, zetten we ook online in om mensen bewust te maken van het belang van goede verlichting. We maken gebruik van online advertenties op Google Display en benutten de kracht van social media.

Toolkit
Wie kan een campagneboodschap over autoverlichting beter uitdragen dan de mensen in de Friese autobranche? Als ambassadeurs van de campagne hebben zij zich volop ingezet om deze belangrijke boodschap verder te verspreiden. Om hen daarin te ondersteunen maakten we een toolkit met flyers, posters en social media content. Ook andere partijen zoals de Friese gemeenten ontvingen een set posters via de post. Zo zorgen we samen dat elke Fries goed verlicht rijdt.


Wil jij ook hulp bij het bedenken en de uitvoering van zo’n gedragsveranderingsscampagne? Dat kan! Aan de hand van jouw vraagstuk gaan we samen aan de slag.