Waadhoeke klimaatneutraal

Wat er gebeurt als je als gemeente met een ambitieuze duurzaamheidsdoelstelling bij BAAS aanschuift? Voor je het weet bedenken (en organiseren!) we een heus klimaatfestival. Het is wat gemeente Waadhoeke ‘overkwam’, nadat ze ons vertelden in 2040 energieneutraal te willen zijn door middel van een klimaatlandschap. We werden ingeschakeld voor strategisch communicatieadvies om inwoners te informeren én mee te laten denken over dit (lastige, maar relevante) onderwerp en besloten er een feestje van te maken.

Klimaatlandschap
Gemeente Waadhoeke wil in 2040 energieneutraal zijn en om dat mogelijk te maken, moet er iets gebeuren. Maar wat dat ‘iets’ precies is, daar waren ze nog niet over uit. De gemeente koestert de wens om alle duurzame energie op één plek samen te brengen om versnippering van het landschap te voorkomen, maar wil niets liever dan haar inwoners bij dit vraagstuk én de invulling betrekken.

 

Inner en outer circle
In de eerste stap, het communicatieplan, maakten we onderscheid tussen de ‘inner circle’ – de mensen die wonen in het gebied waar het klimaatlandschap zou moeten komen – en de inwoners uit de dorpen eromheen. Met de inner circle gingen we een intensief traject aan: we ontmoetten elkaar op informatieavonden, gaven presentaties en gingen in gesprek over hoe zij dachten dat het klimaatlandschap eruit moest komen te zien. Tegelijkertijd maakten we een plan om ook de rest van de inwoners van gemeente Waadhoeke (jong én oud) te bereiken.

Heldere communicatie

Het klimaatlandschap is een ingewikkeld onderwerp. Lastig te begrijpen, maar voor sommige mensen ook iets waar ze zich niet voor interesseren of waar mensen juist lijnrecht tegenover elkaar staan. Om al deze verschillende mensen te informeren, schreven we heldere webteksten, verstuurden we digitale nieuwsbrieven en bundelden de berg aan informatie in een overzichtelijke en visueel aantrekkelijke infographic.

On tour met de klimaatbus
Maar naast alleen informeren, wil gemeente Waadhoeke haar inwoners óók mee laten denken. Om interactie te creëren, bedachten we de klimaatbus: een elektrische bus waarin een heus klimaatteam door de gemeente tourt. In negen verschillende dorpen en steden in de gemeente lieten we samen met de wethouder inwoners meedenken. De gesprekken op straat en de aanvullende online enquête zorgden voor nieuwe ideeën voor het te realiseren landschap. En dat niet alleen: door de aandacht van regionale én provinciale media (jazeker, Omrop Fryslân kwam ook gezellig langs) werden inwoners ook via nieuwswebsites, radio en tv geïnformeerd en opgeroepen om mee te denken.

Waadhoeke Klimaatfestival
Tegelijkertijd was de bustour het uitgelezen moment om het opkomende klimaatfestival te promoten. Hoe we eigenlijk op het idee kwamen om een festival te organiseren? Het was niet alleen dat we op een regenachtige dinsdag in april stiekem zelf verlangden naar een dansje in de zon, maar vooral dat we een andere doelgroep wilden bereiken dan de standaard informatieavondbezoeker. En als je iets anders wilt, dan moet je iets anders doen. Dus opperden we een bijeenkomst mét festivalsfeer. Niet in een zaaltje achteraf, maar op een toffe locatie. Met foodtrucks, livemuziek en meer! Het idee klonk ons als muziek in de oren, en ons niet alleen, dus stond ons in de tien weken die volgen héél wat te doen. Van het vinden van een locatie en partijen om mee samen te werken tot het ontwerpen van festivalaankleding en de volledige organisatie én communicatie. Gelukkig zijn we bij BAAS van alle markten thuis.

Livemuziek, foodtrucks en e-choppers
Op 23 juni was het zover: ambtenaren, ondernemers en inwoners van gemeente Waadhoeke kwamen samen op het festivalterrein-voor-een-dag in Sexbierum. Met informatiekraampjes over duurzaamheid en de natuur, een presentatie over het klimaatlandschap en een e-choppertour was het een informatieve middag. Maar zoals je van een festival mag verwachten, was er ook amusement voor jong en oud: een upcycling workshop, een markt met tweedehands- en streekproducten, livemuziek, een springkussen, schmink én een knutseltafel. Iets eten of drinken? Bij een van de lokale foodtrucks kon je een smoothie, (vegan) broodje, ijsje of koffie halen.

  

Persberichten, social media en drukwerk
De vele bezoekers gingen na een bezoek aan het klimaatfestival met een hoofd vol nieuwe informatie, een tas met heerlijke aardbeien, nieuwe stekjes of duurzame aankopen én een glimlach op hun (geschminkte) gezicht naar huis. Dat de opkomst zo goed was, lieten we natuurlijk niet aan het toeval over. We maakten een promotieplan inclusief socialmediastrategie, schreven persberichten en social media posts, maakten posters en flyers én deden natuurlijk de bustour.

Ook de slingers ophangen?
Het idee innovatief, de planning strak, het festival een succes. Geen zin in een saaie informatiebijeenkomst? Team BAAS at your service! We hangen met liefde de (zelfgemaakte) slingers ook bij jou op. Van het maken festivalhuisstijl tot de gehele evenementorganisatie, inclusief terreinopbouw en maken van versiering: we slaan de handen ineen en geen BAAS blijft onbenut.


Wil jij ook hulp bij de communicatie over een ingewikkeld onderwerp? Of een tof evenement organiseren? Leuk! Neem contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.