Ga voor de wind

Fan en foar Fryslân, dat is wat Windpark Fryslân beloofde tijdens de bouw. Nu het windpark draait, vonden ze het tijd om die belofte na te komen en Friezen financieel mee te laten profiteren. Ze klopten bij ons aan met een doel: alle inwoners van Friesland op de hoogte brengen van die mogelijkheid. En dus trokken wij álles uit de kast.

Iedere inwoner van Friesland bereiken
Eerder hielpen we Windpark Fryslân al met de bouw van hun website en de projectcommunicatie. Nu mochten we aan de slag met een campagne om de uitgifte van obligaties bekend te maken. Doelgroep? Iedere Fries die 18+ is.

Van concept tot volledig mediaplan
We zullen niet zeggen dat het bloed, zweet en tranen heeft gekost, maar wél een aantal lange avonden, nog vroegere ochtenden en liters koffie. Van het bedenken van een campagneconcept tot strategie en volledig mediaplan – inclusief abri’s, televisiecommercial, online marketingcampagne, printadvertenties, nieuwsbrieven, social media-berichten en de organisatie van drie informatiebijeenkomsten: we lieten geen middel of platform onbenut.

Het gaat je voor de wind, als je gaat voor de wind
De boodschap die we bedachten? Het gaat je voor de wind, als je gaat voor de wind. Het campagnehaakje: ‘Ga voor de wind met Windpark Fryslân’ speelt op die voorspoed in. Op basis van de huidige huisstijl ontwierpen we een speciale campagnestijl en maakten een shotlist en briefing voor de fotograaf die we inhuurden voor dit project, Bart Lindenhovius. De beelden die hij op de draaidagen schoot, verwerkten we in verschillende on- en offline middelen. De boodschap en call-to-action op de middelen scherpten we voor elke campagnefase aan.

Op het land, op het water én op het ijs
Als je élke Fries wilt bereiken, kan een televisiecommercial op Omrop Fryslân niet ontbreken. Samen met Studio Flink bedachten we het script voor een televisiecommercial met als thema wind, waarna wij een Friese voice-overtekst schreven en opnamen. We zochten figuranten – echte Friezen in alle soorten en maten – en troffen hen in de vrieskou in Oentsjerk, Lekkum, Makkum, Leeuwarden, Sumar, Kornwerderzand en óp het IJsselmeer voor the perfect (foto- en video)shots.

Maar… nog geen dag nadat we tussen de highfives door “It’s a wrap!” uitriepen, lag er een flinke laag ijs. We voerden een kleine wijziging in het script door, haalden onze schaatsen uit het vet en reden naar de Ryptsjerksterpolder, waar we voor het laatste shot de hele crew én figuranten ‘op’e redens’ zetten.

Van de 30 seconden durende commercial maakten we ook een kortere versie, die als preroll werd ingezet. Daarnaast schreven we webteksten, flyers, brochures, social media-posts, advertentieteksten en persberichten en leefden we gezamenlijk toe naar goedkeuring van de AFM, gedeputeerde staten én de livegang.

Campagne met resultaat
Gedurende zes weken waren we meerdere keren per dag op televisie, pronkten er door heel Friesland abri’s, verschenen de advertenties wekelijks in verschillende dag- en weekbladen én draaide er 24/7 een online campagne op social media en Google. Met resultaat! Met 2811 Friese investeerders die samen voor maar liefst 27.077.500 euro inschreven, is de beschikbare tien miljoen ruim overschreden.

En alsof we daar niet al heel trots op waren, vertelden onze vrienden van Investeringsplatform Invesdor dat door dit resultaat de campagne ‘Ga voor de wind met Windpark Fryslân’ de grootste burgerparticipatiecampagne van Europa ooit is! Zo zie je maar: het gaat je voor de wind, als je gaat voor de wind!